Zum Inhalt springen

Seiteninhalt

Siehe auch

Sie sind hier: Startseite TGG Lehrpläne Englisch Abitur 2011

Kurse auf erhöhtem und grundlegendem Niveau im Fach Englisch (Abitur 2011)
Schulinternes Curriculum / thematische Bausteine

I. Kurs auf grundlegendem Niveau

Grundsätzliches

Semester Thematischer Schwerpunkt Inhalte Literatur / Medien
1 Ireland: Changes and Challenges
  • Ireland and England: A historical perspective (Battle of the Boyne; Penal Laws; Act of Union; Potato Famine, emigration, Easter Rising; Anglo-Irish War; Civil War; Republic; „The Troubles“; current developments)
  • Ireland`s way into Europe: from stagnation to integration, e. g. the Celtic Tiger
  • Diverse zum Thema gehörige Quellen / Texte / Materialien / obligatorische short Stories:
  • Maeve Kelly „Journey Home“
  • John Mc Gahern „High Ground“
  • John Montague „An Occasion of Sin“
  • Sean Mc Mathuna „Prisoner of the Republic“
  • Ita Daly „The Lady with the Red Shoes“
  • Anne Devlin „Five Notes after a Visit“
2 The Media
  • Characteristics of media (e. g. quality / popular print media, radio, TV)
  • Analysis of media (entertainment, information, manipulation)
  • The internet: benefits and detrimental effects (e. g. information, means of communication, presentation of companies / institutions / individuals)
  • Film „The Truman Show“
  • Current Radio News Broadcasts
  • Short Stories: Ray Bradbury „The murderer“, „The Veld“
3 The African-American Experience
  • From slavery to civil rights: historical survey including extracts from Frederick Douglass („Narrative of the life of Frederick Douglass“), Booker T. Washington („Up From Slavery“) and William E. B. Du Bois („The Souls of Black Folks“), as well as materials concerning the Civil Rights Movement
  • African-Americans in the US today
  • John Howard Griffin „Black Like Me“
  • Song: Grandmaster Flash „The Message“
4 Conflict and Choice / Miscellaneous Texts
  • Abiturvorbereitung
    • Abiturvorbereitung anhand verschiedener Texte
    • Probeklausuren, z. B. Zentralabitur 2008 und 2009
  • vielfältiges Text-, Ton- und Bildmaterial
  • Übersichten zur Textanalyse, Vokabellisten und andere Medien zur Festigung erworbener Kenntnisse und Kompetenzen

II. Kurs auf erhöhtem Niveau

Grundsätzliches

Semester Thematischer Schwerpunkt Inhalte Literatur / Medien
1 Ireland: Changes and Challenges
  • Ireland and England: A historical perspective (Battle of the Boyne; Penal Laws; Act of Union; Potato Famine, emigration, Easter Rising; Anglo-Irish War; Civil War; Republic; „The Troubles“; current developments)
  • Ireland`s way into Europe: from stagnation to integration, e. g. the Celtic Tiger
  • Diverse zum Thema gehörige Quellen / Texte / Materialien
  • Roddy Doyle „A Star Called Henry“ (obligatorisch)
2 The Media
  • Characteristics of media (e. g. quality / popular print media, radio, TV)
  • Analysis of media (entertainment, information, manipulation)
  • The internet: benefits and detrimental effects (e. g. information, means of communication, presentation of companies / institutions / individuals)
  • Film „Wag The Dog“
  • Radio Play: excerpts from Orson Welles „The War of the Worlds“ (1938)
3 The African-American Experience
  • From slavery to civil rights: historical survey including extracts from Frederick Douglass („Narrative of the life of Frederick Douglass“), Booker T. Washington („Up From Slavery“) and William E. B. Du Bois („The Souls of Black Folks“), as well as materials concerning the Civil Rights Movement
  • African-Americans in the US today
  • Richard E. Gaines „A Lesson Before Dying“
  • Film „Finding Forrester“
4 Conflict and Choice / Miscellaneous Texts Abiturvorbereitung
  • Abiturvorbereitung anhand verschiedener Texte
  • Probeklausuren, z. B. Zentralabitur 2008 und 2009
  • vielfältiges Text-, Ton- und Bildmaterial
  • Übersichten zur Textanalyse, Vokabellisten und andere Medien zur Festigung erworbener Kenntnisse und Kompetenzen

2008-09-17, jl